dinsdag 5 april 2016

EmulationStation installeren (Linux Mint)

EmulationStation (= ES) is een frontend dat bovenop de volledige installatie rust. De meest beginners hebben het een beetje moeilijk om alle begrippen te begrijpen. Er zijn cores, RetroArch, EmulationStation, Launchbox,...

Op deze pagina kun je nagaan wat alle begrippen allemaal precies betekenen en waarvoor je ze nodig hebt.

Eigenlijk is ES niet meer dan een menu waardoor je alle retrogames makkelijk kunt uitkiezen, ongeacht het systeem dat je wil spelen.


Het is belangrijk om te beseffen dat ES kan worden bediend met een gamecontroller. Maar het instellen van je controller om ES te gebruiken heeft niks te maken met de instellingen om diezelfde controller te gebruiken in de games zelf.

Wie een collectie retrogames heeft staan op de computer, kan eigenlijk niet zonder deze frontend om alles netjes te organiseren.

O jee, Linux?

Zelfs al ben je heel onervaren met Linux, je zult zien dat het een ideaal besturingssysteem is om games te emuleren. Werken met Linux scheelt eigenlijk niet héél veel van Windows.

In dit voorbeeld ga ik Linux Mint 17.3 gebruiken. Er zijn letterlijk nog honderden andere versies van Linux (of distro's zoals de gebruikers vaak zeggen). Linux Mint is zeer stabiel en heel vriendelijk tegenover de allergrootste Linux newbies. Dus een ideale keuze, lijkt me.

Een groot verschil tussen Linux en Windows is het gebruik van een commandoregel. In Linux kan je vaak sneller werken door een paar commando's in te tikken dan wanneer je met je muis rondklikt. Voor wie het niet gewoon is, is het vaak nogal intimiderend. Maar geloof me vrij, je hoeft niet per se te weten wat je intikt. Al is het uiteraard wel ten zeerste aan te raden.

Wie gewoon een nieuw retrogaming-systeempje wil opzetten is vaak beter (en veel goedkoper) af door Linux te installeren.

Aan de slag!

Ik ga hier uit van de situatie was dat Linux Mint reeds is geïnstalleerd op je computer en dat je ook alle updates hebt geïnstalleerd.

In tegenstelling tot Windows gaan we hier niet een bestandje downloaden en even dubbelklikken. We gaan te werk als de échte (kuch) Linuxgebruikers en gaan de commandoregel gebruiken. In Linux Mint is er reeds een snelkoppeling voorzien in de taakbalk onderaan. Deze commandoregel noemen we eigenlijk een 'Terminalvenster'. Klik dus op het icoontje :


Met het eerste commando dat we gaan invoeren, vertellen we aan de computer dat we een bron gaan toevoegen waar bepaalde software is te vinden. In Linuxtermen noemen we dat een 'ppa'. Het commando wordt vooraf gegaan door het woord sudo. Dit is te vergelijken als iets doen als administrator op een Windows-computer.

Een belangrijke regel die je zeker en vast moet onthouden als je met Linux werkt : Linux maakt onderscheid tussen kleine en hoofdletters. Zeer belangrijk! Dus downloads is niet hetzelfde als Downloads !

Eerst en vooral gaan we dus een softwarebron (een ppa) toevoegen. Tik onderstaande commando in :


Let goed op alle spaties! Nadat je het commando hebt ingetikt, druk je op Enter. Je zult merken dat Linux nu het paswoord vraagt van je gebruiker. Als je dit intikt zul je zien dat je cursor niet opschuift. Dit volkomen normaal. Tik gewoon je paswoord in en druk nogmaals op Enter.

Linux zal ons nu waarschuwen dat we een ppa willen toevoegen. Uiteraard willen we verder gaan :


Dus nogmaals drukken we Enter om de werkelijke installatie te beginnen.

De volgende stap is om onze lijst van softwarebronnen (de ppa's) te verversen. Dat doen we met volgende opdracht :



Linux zal ons nu vertellen welke wijzigingen er allemaal zullen worden doorgevoerd. Ga gewoon akkoord door op j te drukken, gevolgd door Enter.



En nu komt de eigenlijke installatie van EmulationStation. Geef volgende opdracht in :


Dit commando geeft de opdracht om EmulationStation te installeren, samen met de bestanden die nodig zijn ( = theme). Later zullen we nog andere themes toevoegen, ook al is dit zeker geen verplichting.

De laatste stap is een heel belangrijke! Ook al hebben we nu eigenlijk nog niks om mee te beginnen, we zullen toch ES eens moeten opstarten. Op die manier worden de nodige mappen aangemaakt in ons systeem. Hiervoor geef je gewoon de opdracht emulationstation in :


ES zal opstarten en je een foutmelding geven. Daarvan trekken we ons voorlopig niks aan. Met een druk op de Esc-toets sluiten we terug EmulationStation.

In Windows hebben we de Verkenner. In Linux noemen we dat bestandbeheer. Ook hiervoor is reeds een icoontje voorzien in de taakbalk :

Als je hierop drukt opent je bestandsbeheer in je 'Persoonlijke map'. Het is een beetje te vergelijken met Mijn Documenten in Windows. Je ziet meteen een paar standaardmappen die je ook wel zult herkennen van Windows : Downloads, Afbeeldingen, Muziek,... Jammer genoeg geen spoor te bekennen van EmulationStation. De reden daarvoor is omdat deze map een verborgen map is. In Linux is er een heel eenvoudige manier om deze zichtbaar te maken : CTRL + H.

En nu zie je de bewuste map wél staan :


Je merkt dat verborgen mappen trouwens altijd met een puntje beginnen. In Windows is dit niet het geval. Maar eenmaal je de truuk met CTRL + H weet, wordt het allemaal wel heel eenvoudig. Toch?

We nemen een kijkje in de map en zien volgende :


Het logbestand es_log.txt is van weinig belang. Dat laten we dus gewoon gerust. Wat echter wél van belang is, is het andere bestand : es_systems.cfg. Hier komen we meteen ook aan het moeilijkste stuk van de hele installatie. Waarom? Het overlapt eigenlijk een beetje de volgende stap (RetroArch installeren).

Het bestand es_systems.cfg is een bestand dat ES duidelijk maakt waar de retrogames zich bevinden op onze computer en welke emulator ( = core) er moet worden gestart.

Maar zolang RetroArch niet geïnstalleerd is, weten we ook nog niet waar de emulators zich precies bevinden. Daarom bespreken we het aanmaken van es_systems.cfg in een aparte post.

Het is gewoon belangrijk dat je weet waar het zich bevindt en waarvoor het dient.

De juiste mappen

Een volgende stap is het aanmaken van de juiste mappen. Maat het hier niet ingewikkeld! Probeer het warm water niet opnieuw uit te vinden. Ikzelf gebruik onderstaande structuur. Maar je bent uiteraard vrij de indeling aan te maken zoals jij dat verkiest.

Ik begin in mijn persoonlijke map met een nieuwe map aan te maken met de games. Ik gebruik met opzet geen hoofdletters, want Linux maakt een onderscheid tussen kleine en hoofdletters. Dan is het gebruik van kleine letters dus wel handig.


Daarna maak ik in deze map 3 submappen : roms, bios en screenshots :


Nog even volhouden, we zijn er bijna. In de map roms moeten we nu opnieuw allemaal submappen aanmaken. Het is de bedoeling dat er voor elk systeem dat jij wil emuleren een apart nieuw mapje aanmaakt.

Als er systemen zijn waarvan je op voorhand weet dat je ze niet gaat gebruiken, hoef je de bewuste map uiteraard niet aan te maken. Aan de andere kant : het kan ook geen kwaad. ES negeert toch rom-mappen die leeg zijn.

In deze mappen komen dus je games (roms) te staan. Allemaal netjes gesorteerd volgens systeem.

Laat je niet misleiden door de namen die je tegenkomt. Een PlayStation 4 ga je niet zomaar emuleren op een mini-pc van 150 euro of op een reserve pc. Andere systemen zijn dan weer geen onderdeel van RetroArch. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet in ES passen!

Hieronder zijn de aanbevolen namen voor de mappen :
  • 3do
  • amiga
  • amstradcpc
  • apple2
  • arcade
  • atari800
  • atari2600
  • atari5200
  • atari7800
  • atarilynx
  • atarist
  • atarijaguar
  • atarijaguarcd
  • atarixe
  • colecovision
  • c64 = commodore 64
  • intellivision
  • macintosh
  • xbox
  • xbox360
  • msx
  • neogeo
  • ngp = neo geo pocket
  • ngpc = neo geo pocket color
  • n3ds = nintendo 3DS
  • n64 = nintendo 64
  • nds = nintendo DS
  • nes = nintendo entertainment system
  • gb = game boy 
  • gba = game boy advance
  • gbc = game boy color
  • gc = gamecube
  • wii
  • wiiu
  • pc
  • sega32x
  • segacd
  • dreamcast
  • gamegear
  • genesis = sega genesis
  • mastersystem = sega master system
  • megadrive = sega megadrive
  • saturn = sega saturn
  • psx = PlayStation 1
  • ps2
  • ps3
  • ps4
  • psvita
  • psp = playstation portable
  • snes = super nintendo entertainment system
  • pcengine = turbografx-16/pcengine
  • wonderswan
  • wonderswancolor
  • zxspectrum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten