woensdag 6 juli 2016

PSX roms : .bin en .cue

De PlayStation 1 roms in RetroArch bestaan bij voorkeur uit 2 bestanden : een bin-bestand en een cue-bestand. In de praktijk kom je echter vaak afwijkende gevallen tegen.

Zijn zowel bin als cue noodzakelijk ?


In het kort : ja!  Maar in de praktijk zul je merken dat sommige roms bestaan uit 1 cue-bestand en meerdere bin-bestanden. Op zich is dit geen enkel probleem. Als je je roms in de juiste map hebt geplaatst, je BIOS in de juiste map hebt geplaatst en het bestand es_systems.cfg correct hebt aangepast, zal er geen enkel probleem zijn.

Maar in EmulationStation zul je merken dat álle bestanden te zien zijn. Heb je 1 cue-bestand en 11 bin-bestanden voor de game ABC, dan zal de game ABC maar liefst 12 keer in je lijst staan in EmulationStation. Dat is uiteraard niet de bedoeling.



Je kunt dit heel makkelijk oplossen door es_systems.cfg aan te passen en in het <extension> gedeelte van je PSX-systeem de extensie .bin en .BIN te verwijderen. Meer info over het es_systems bestand kun je nalezen op Es_system in detail.

Enkel het ene cue-bestand is dan nog te zien in EmulationStation en zo vermijd je dus dubbele namen in je lijst. In je roms-map staan de bin-bestanden dus nog wel, maar EmulationStation toont ze niet in de lijst.

EmulationStation is wel zo slim dat als jij dat ene cue-bestand aanduidt, dat die bin-bestanden erbij horen. Je rom zal dus zonder problemen starten.

Opgelet! Zorg ervoor dat de naam van de bin- en cue-bestanden dezelfde is!! Alleen de extensie is dus anders. als je met notepad je cue-betsand opent zul je zien dat al je bin-bestanden hier opgesomt worden. Controleer de spelling en hou er rekening meet dat er een verschil is tussen hoofd- en kleine letters.

Geen .cue-bestand


Wie roms uitpakt (bij voorkeur met 7-zip) komt soms tot de vaststelling dat er een bin-bestand is, maar geen cue-bestand. Dit is ook vaak het geval met roms die komen in het ecm-formaat. Na het uitpakken blijkt er enkel een bin-bestand te zijn.

De oplossing is dan om zelf een cue-bestand aan te maken. In Windows open je NotePad / Kladblok. In Linux gebruik je de standaard teksteditor. Kopieer en plak de onderstaande tekst in een nieuw document :

FILE “abc.bin” BINARY
TRACK 01 MODE1/2352
INDEX 01 00:00:00

Vervang abc.bin door de naam van jouw bin-bestand. Let erop dat de naam identiek dezelfde is! Let ook op hoofd- en kleine letters.

Vervolgens sla je dit document op als abc.cue. Zorg dat het nieuwe cue-bestand in dezelfde map staat als je bestaande bin-bestand. Let er ook nu op dat je cue-bestand identiek dezelfde naam heeft als je bin-bstand. Let ook opnieuw op de hoofd- en kleine letters.

Als alles goed is moet je nu in dezelfde map 2 bestanden hebben :

abc.bin
abc.cue

Je rom is nu zichtbaar in EmulationStation.

Meerdere bin-bestanden, geen cue-bestand


Heel soms doet de situatie zich voor dat je meerdere bin-bestanden hebt, maar geen cue-bestand. Dan ben je wellicht niet alleen. Ook andere hebben dit probleem gehad en hebben al een cue-bestand aangemaakt.

De makkelijkste manier om deze bestanden te gaan zoeken is een verzameling downloaden op je computer. Die verzameling kun je hier terugvinden.

Open het juiste cue-bestand uit het bovengenoemde zip-bestand en controleer als de naam van je bin-bestand identiek is aan het bestand dat in de cue-file is vernoemd. Als dit niet het geval is, pas je dit aan. Let op hoofd- en kleine letters!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten